Woolf si Cunningham in AltIasul meu
The Hours: carte, film si Virginia
Cred cu tarie ca niciun alt
scriitor nu-mi va reda sinele mai bine ca Virginia Woolf. Nicaieri nu ma voi
simti mai „eu” decit in paginile cartilor ei. Asadar, imbratisez cu mult
entuziasm orice este cu/despre ea, mai ales cind apare cite un autor care
urmareste sa scrie despre Woolf in limbajul si lirismul lui Woolf, intocmai cum
si-a propus (si a reusit) Michael Cunningham.
Romanul a aparut in 1998, iar un
an mai tirziu a cistigat Premiul Pulitzer pentru literatura, insa la noi a fost
tradus si publicat abia in 2003, la Polirom. Acum, editura se mindreste cu o
reeditare, incluzindu-l in colectia Top 10+. Desi fictiune, Orele este o
excelenta monografie despre Woolf intrucit Michael Cunningham ne spune tot ce
trebuie sa stim si tot ce trebuie spus despre Virginia Woolf. Ii contureaza
universurile, atit pe cel biografic, cit si pe cel fictional, aflate de altfel
intr-o puternica relatie de interdependenta.
Pentru Woolf totul a inceput cu
un vis, un sunet, o imagine, un cuvint. Altfel spus, totul a inceput cu nevoia
acuta de a comunica, de a interpreta si exprima senzatiile, perceptiile pure.
Accident, ironie sau destin, Woolf a inceput sa vorbeasca abia la trei ani,
lasindu-si pina atunci nevoile si emotiile neexprimate. Destin pentru ca poate
de aici a venit obsesia ei de a isi forma o voce ca scriitoare, de a fixa un
moment, o ora, o zi care sa cuprinda intreaga existenta.
Pentru a reda toate acestea,
Virginia Woolf si-a creat o structura care transpare din toate romanele ei. O
structura care contine imagini, idei, teme, obsesii ce i-au dominat viata si
opera. De la imaginea fluturelui de noapte, valurile izbindu-se nervos de tarm
si sexualitate, pina la razboi si efectele lui devastatoare sau catartice, emanciparea
femeii si ambivalenta ei in fata maternitatii. Viata – personajul cheie din
toata opera sa. Viata in toate umbrele si culorile, viata si moartea,
companionul ei inevitabil, viata in toata complexitatea, eleganta, splendoarea
si agonia. Viata, laitmotivul romanelor Virginiei Woolf pentru care, dupa cum
marturisea in eseuri, a sapat pesteri in spatele personajelor ei; pentru ca ele
sa poata comunica, relationa in acest amalgam de emotii.
Michael Cunningham a intuit
structura din spatele romanelor ei. A folosit aceasta formula si i-a accentuat
componentele, tocmai pentru a sublinia pesterile, tunelurile sapate in spatele
personajelor. Doar ca a adus-o pe Woolf pe teritoriul lui. Astfel, Clarissa
Dalloway nu mai este un personaj din Londra secolului XX, ci o femeie complexa
ce isi duce existenta in New York-ul contemporan (in carte intregul plan care
ii surprinde viata este plasat in anul 1999, insa in ecranizare petrecerea
organizata de Clarissa are loc in 2001). In mod similar, Septimus Warren Smith,
veteranul de razboi din romanul Virginiei Woolf pe care Clarissa nu l-a
intilnit, dar a carui poveste o aude intimplator si cu care se identifica,
devine, in cartea lui Michael Cunningham, Richard Brown, iubitul de-o viata al
Clarissei Vaughan.
Asadar, in doar citeva ore,
Michael Cunningham spune povestile Virginiei Woolf, Clarissei Vaughan si Laurei
Brown. Citeva ore care surprind zbuciumul intregii lor existente. Vietile celor
trei femei se impletesc, desi se desfasoara pe planuri temporale diferite. Insa
Cunningham ofera indicii precise legate de timp si spatiu nu pentru a ne ajuta
sa delimitam dimensiunile in care cele trei personaje isi traiesc dramele, ci
pentru a evidentia puternica legatura dintre acestea; pentru a accentua
tunelurile din spatele lor. Cele trei femei sint atit de asemanatoare incit
lumile lor sint populate de aceleasi persoane, aceleasi voci, doar numele
difera.
Intocmai ca Woolf, Cunningham
reuseste sa stearga toate barierele dintre personaje, dar si pe cele dintre
personaje si cititori. Insa si Stephan Daldry (regizorul ecranizarii din 2002)
rupe barierele dintre protagoniste si spectatori, creind un film emotionant,
care surprinde foarte bine esenta dramelor traite de Virginia (interpretata de
Nicole Kidman), Laura (Julianne Moore) si Clarissa (Meryl Streep). Astfel, si
Stephan Daldry, care ulterior a regizat Cititorul (2008), plaseaza in centrul
creatiei lui legatura puternica dintre cele trei femei, iar inceputul peliculei
este foarte sugestiv in acest sens, inceput care nu ar fi fost la fel de
puternic si frumos fara melodia compozitorului american Philip Glass.
Pe scurt, un film care merita
vazut, o carte care merita citita, o autoare care merita descoperita.
Articol scris de Simona Lozovschi
| Mie, 11/07/2012 - 23:47 http://www.altiasi.ro/carte/hours-carte-film-si-virginia
Comentarii
Trimiteți un comentariu