Macii lui Augustin Cupsa in AltIasul meu
Continui seria și scot de la naftalină cea de-a doua recenzie scrisă de mine care a apărut pe AltIași. Tot cu un scriitor român.
Profesorul Bumb si macii suedezi
Volumul Profesorul Bumb si macii
suedezi, aparut la Editura Cartea Romaneasca, s-a dovedit a fi o surpriza
placuta, insa dupa ce a trecut prin ciurul indoielii si al ezitarii cu care
intimpin, din pacate, orice autor tinar, contemporan.
„Niciodata nu mi-a placut
literatura realist-autenticista, autobiografica si, de prea multe ori,
egocentrista. Daca nu are in ea un simbure de fantastic, de absurd, daca nu ma
face sa visez sau sa-mi desprind picioarele de pe pamint macar un pic, mie,
literatura nu-mi spune nimic", declara Augustin Cupsa. Intr-adevar,
volumul de proza Profesorul Bumb si macii suedezi, cu care a cistigat Concursul
de manuscrise al Uniunii Scriitorilor din Romania, editia 2011, ne desprinde
picioarele de pe pamint si ne dezvaluie o lume joviala, populata de personaje
pe cit de bizare, pe atit de captivante; personaje ce par a fi nebune, dar
care, asemeni bufonilor de la curtile regale, prezinta prin giumbuslucurile
lor, prin faptele aparent lipsite de rationament realitatea ostila care le
inconjoara.
Rind pe rind, profesorul Bumb
(Profesorul Bumb si macii suedezi), Otto (Muntii de neon), Asiel (Usor cu
metroul prin Bucuresti. Eva la mijloc), Edi (Importanta cirtitei) si Promoroaca
(Furtuna intr-un singur cuvint) prind curaj si renunta la masti, la jocul de
bufon. Legate puternic in si/ sau de amintiri, personajele celor cinci
povestiri indraznesc sa ia fiecare cite o decizie care sa le elibereze, chiar
si pentru o clipa, de trecutul continuu in care traiesc. Fie ca este vorba de
farsa profesorului Bumb, de inventia lui Otto, de initiativa destul de tardiva
a lui Asiel de a o recuceri pe Eva, de puterea lui Edi de a ucide cirtita care
i-a invadat existenta sau de curajul lui Promoroaca de a infrunta furtuna pentru
a o reintilni pe Dora, toate aceste fapte dezvaluie dorinta personajelor de a
se impotrivi traiului monoton, impregnat cu erorile si nelinistile din trecut.
Totusi, mai putin in cazul lui Promoroaca, dupa ce fiecare moment de glorie ia
sfirsit, viata merge necrutator mai departe si fiecare personaj isi reia firul
existential, ca si cum nimic nu s-ar fi intimplat.
Pe linga personajele stranii si
interesante, proza lui Augustin Cupsa este o surpriza si datorita stilului sau
neconventional. Cu sarcasm si ironie, autorul trage de urechi societatea
contemporana: „Facultatea o facuse la Bucuresti si, de cind se intorsese de
acolo, cu diploma in buzunar, mergea pe drumul mare cu parul lui cret si
ochelarii subtiri, de sirma, si-si tinea capul pe sus, dar numai gistele il mai
salutau." (41) Lumea surprinsa in aceste povestiri este una in care tineri
absolventi stau degeaba cu diploma in buzunar, in care tinere studente
promoveaza semestre in functie de adincitura decoleteului si in care tineri
aurolaci aglomereaza statiile de metrou. Este societatea actuala, care se
priveste neputincios in oglinzile „buclucase" ale lui Ustachia, cele care
„deformeaza", dar ce prezinta totodata „imagini ale unui singur adevar
[...] ascuns in noi si [pe care] nu putem sa-l vedem decit atunci cind vrea sa
ni se arate."
Pe scurt, lumea zugravita de
Augustin Cupsa se inscrie perfect in teoria nimicului enuntata de profesorul
Bumb:
„Axioma:
La fiecare capat al vietii se
afla nimicul.
Teorema:
Nimicul de la un capat si nimicul
de la celalalt capat sint unul si acelasi."
Articol scris de Simona Lozovschi
| Vin, 02/09/2011 - 01:18 http://www.altiasi.ro/carte/profesorul-bumb-si-macii-suedezi
Comentarii
Trimiteți un comentariu