Nisipul din AltIașul meu
Cartea de nisip
Jorge Luis Borges era de parere
ca fiecare scriitor foloseste, sau chiar isi creeaza, o mitologie proprie, de
care nu este insa constient, cititorii fiind cei care o descopera. Mitologia
lui Borges se contureaza subtil si cu discretie in Cartea de nisip, volum de
povestiri aparut la Editura Polirom, in colectia Top 10+. Fiecare povestire
ascunde o idee a autorului. Astfel, in spatele cuvintelor simple se intrezaresc
conceptiile lui Borges, cartea fiind ca un puzzle in care cititorii trebuie sa
puna cap la cap piesele pentru a il descoperi pe autor.
„Cred ca cea mai buna carte a mea
de povestiri e ultima pe care am scris-o, Cartea de nisip; in ea nu exista nici
un cuvint care sa-l incurce pe cititor. Povestirile sint spuse simplu, desi ele
nu sint deloc simple; pentru ca nu exista lucruri simple in univers; totul este
complex. Eu le deghizez in povestiri simple.” (Jorje Luis Borges)
Opera lui Jorje Luis Borges este
opera complexa (curprinde poezie, proza fantastica, dar care are substrat
filosofic, eseistica) a unui scriitor cu ambitii modeste. Modeste nu pentru
simplitatea mesajului, ci pentru claritatea ideilor, Borges opunindu-se cu
desavirsire tuturor artificiilor literare care distrug naturaletea scriiturii.
De asemenea, ambitii modeste si pentru ca se considera mai intii de toate un
foarte bun cititor, abia apoi un scriitor. Intr-un interviu acordat in 1980
publicatiei Artful Dodge a declarat ca atunci cind cititorii il intrebau care
era mesajul poeziilor si povestirilor sale le raspundea ca nu stie. „Sint doar
un visator, abia apoi un scriitor, dar cel mai fericit sint in calitate de
cititor.”
Asemanat deseori cu Joyce,
Faulkner si Nabukov pentru spiritul inovator, Borges s-a distantat cert de
acestia prin adoptarea unui stil simplu, in defavoarea celui baroc. In acelasi
interviu a marturisit ca, desi s-a nascut in 1899, simte ca apartine secolului
al XIX-lea, datorita preferintelor literare, atit ca cititor, cit si ca
scriitor. Ba mai mult, s-a alaturat miscarii Ultraiste, aparuta in Spania in
1918, care avea orientari avangardiste si care s-a opus modernismului (curent
ce acaparase poezia sud-americana inca de la sfirsitul secolului al XIX-lea).
In plus, considera ca fiecare
generatie de autori are obligatia de a rescrie literatura trecutului, dar
intr-o maniera diferita. „Cind scriu o poezie, sigur a mai fost scrisa de
nenumarate ori, datoria mea morala fiind sa o redescopar”, afirma Borges in
interviu. Un astfel de exemplu este povestirea „Pierre Menard, Author of Quixote”,
in care isi imagineaza cum ar putea un francez din secolul XX rescrie faimosul
roman al lui Miguel de Cervantes. Concluzia la care ajunge naratorul este ca
cele doua opere sint identice la nivelul limbajului, insa ca cea a lui Menard
este mai bogata, subliniind inca o data ideea ca ceea ce distinge un roman de
un altul sint experientele si trairile autorului.
Borges cel din Cartea de nisip
este unul matur si serios, preocupat de inexorabilitatea timpului, de religie
si istorie, de dedublarea fiintei umane si de conditia ei. Insa povestirile
vorbesc despre el in aceeasi masura in care vorbesc si despre noi; un noi mai
profund, mai intelept.
Naratiunea este relatata la
persoana I, perspectiva „avec” (mai putin in Oglinda si masca, unde povestea
Preainaltului Rege si a poetului este narata la persoana a III-a), facindu-ne
sa ne indoim de obiectivitatea celor prezentate, in ciuda tuturor precizarilor
temporale si spatiale menite sa asigure veridicitatea faptelor istorisite.
Uneori marturiseste deschis faptul ca totul este o nascocire a naratorului:
„Asa se vor fi intimplat lucrurile, chiar daca intr-un mod mai complex; asa pot
visa eu ca s-au intimplat.” (Avelino Arredondo)
Oricum, Borges ne invata ca nu
veridicitatea faptelor importa, intrucit realitatea este subiectiva, oamenii
traind de fapt cu iluzia realitatii. Isi incepe una dintre povestiri, Ulrica
(singura poveste de dragoste din volum; de altfel, cu exceptia citorva
povestiri, femeile lipsesc din opera lui) astfel: „Relatarea mea va fi conforma
realitatii sau, in orice caz, amintirii mele personale despre realitate, asta
insemnind acelasi lucru.”
Borges se reinventeaza permanent.
Cartea de nisip este o pendulare continua intre diverse ipostaze si numeroase
masti in spatele carora se ascunde Borges, prizonierul cartii fara inceput si
fara sfirsit; robul Cuvintului si al realitatii. Dar este vorba despre o
realitate subiectiva, in care totul este posibil, inclusiv transgresarea
spatiilor temporale si intilnirea cu sinele, de care nimeni nu poate scapa:
„Visul meu a durat mai bine de saptezeci de ani. Si, de altminteri, atunci cind
te destepti, te regasesti, in mod fatal, pe tine insuti.” (Celalalt)
Astfel, fie ca se afla in
cautarea Cuvintului (Undr), fie ca este asasinul presedintelui (Avelino Arredondo),
un tinar de 13 ani caruia ii sint dezvaluite in aceeasi noapte si dragostea si
moartea (Noaptea darurilor) sau un profesor de literatura care calatoreste in
timp (Utopia unui om ostenit), Jorje Luis Borges reuseste ce si-a propus: sa
deghizeze complexitatea universului in spatele cuvintelor simple.
Articol scris de Simona Lozovschi
| Sam, 24/09/2011 - 14:30 http://www.altiasi.ro/carte/cartea-de-nisip
Comentarii
Trimiteți un comentariu