Ce ne spunem cind nu ne vorbim in AltIasul meu
Continui seria recenziilor scrise de mine & care au aparut pe AltIasi cu o carte care nu mi-a placut deloc.
Ce ne spunem cind nu ne vorbim
Chris Simion este o tinara regizoare si scriitoare care
incearca prin arta pe care o produce sa se opuna tiparelor, normelor
traditionale. Citind noul ei roman Ce ne spunem cand nu ne vorbim, aparut la
Editura Trei (2011), puteti decide singuri in ce masura reuseste aceasta sa
scrie literatura tinara, inovatoare.
Daca A.D. Miller nu m-a dezamagit pentru ca nu aveam mari
asteptari de la romanul sau, nu pot spune acelasi lucru despre cartea lui Chris
Simion. Pe aceasta am vazut-o prima data la televizor, vorbind despre unul
dintre spectacolele jucate de compania de teatru coordonata de ea. Este vorba
de D’AYA, o companie independenta de teatru ce a fost infiintata in 1999. Au
debutat cu piesa „Copilul divin”, dupa romanul scriitorului francez Pascal
Bruckner, care a devenit ulterior presedintele onorific al trupei D’AYA.
Moto-ul companiei, „Arta este facuta pentru cei care se simt nenorociti fara
ea”, pare a fi si indemnul personal al lui Chris Simion. A regizat numeroase
spectacole, printre care „Scaunele”, dupa Eugene Ionesco, „Dragostea dureaza 3
ani” dupa Frederic Beigbeder, „Maitreyi” dupa Mircea Eliade etc. Ca scriitoare
a debutat in 1994 cu „Dragostea nu moare. O concluzie la 16 ani”.
Un lucru impresionant din experienta sa profesionala este
faptul ca in 1995 a primit o bursa de studii in literatura sanscrita in New
Delhi. Acest fapt m-a facut sa ma astept la o proza sensibila, de o
spiritualitate intensa si incarcata cu simboluri. Intr-adevar, spiritualitatea
si sensibilitatea nu lipsesc din carte (care este, in fapt, o filosofare
continua pe tema mortii, a minciunii, a dragostei si a divinitatii), insa
consider ca este un roman agasant, care nu reuseste sa transmita tot ce si-a
propus scriitoarea sa comunice.
Scheletul conceptului „Ce ne spunem cind nu ne vorbim” este
unul pe cit de interesant, pe atit de inovator, prin intermediul caruia Chris
Simion ne propune un joc ce impleteste mai multe arii culturale. Astfel, primul
volum este cel aparut la Editura Trei, al doilea volum consta intr-un spectacol
de teatru jucat de compania D’AYA, iar al treilea volum ar fi trebuit, cu
ajutorul cititorilor, sa fie in lucru. Mai precis, Chris Simion le-a propus
cititorilor sa vina cu o completare a romanului, trimitind un mail pe adresa
personajului masculin din roman, zmeul_albastru@yahoo.com, urmind ca aceste
mesaje sa apara in prima faza pe site-ul personal al scriitoarei. Mai apoi,
daca parerile cititorilor au valoare literara, acestea pot fi publicate de
Editura Trei. Din pacate insa, momentan site-ul lui Chris Simion a fost spart
de hackeri, astfel incit nu putem sti ce deznodamint a avut acest joc.
Inovatoare este si structura primului volum. „Ce ne spunem
cand nu ne vorbim” este de fapt un schimb de email-uri dintre personajele
romanului: Floarea-Soarelui si Zmeul Albastru. De asemenea, pe linga mesajele
pe care cei doi si le trimit, mai exista si Draft-uri, mesajele scrise de ea,
dar pe care nu le trimite, iar in finalul romanului exista un Trash, adica un
mesaj lung care a fost sters si in care Floarea-Soarelui isi explica deciziile
si parcursul emotional. Intriga este relatata in Draft-uri (care se disting de
email-urile pe care si le trimit protagonistii prin font), celelalte mesaje
continind gindurile celor doua personaje.
In plus, si povestea romanului este una interesanta.
Floarea-Soarelui si Zmeul Albastru par sa traiesca o poveste frumoasa de
dragoste, dupa cum arata si inceputul usor idilic al cartii: „A fost odata o
Floarea Soarelui si un Zmeu Albastru. Au fost incercati de furtuni, de seceta,
au fost despartiti si dusi pe astre diferite, dar nu s-au pierdut
niciodata.”(p. 7) Insa, la un moment dat, Floarea-Soarelui a suferit un avort
spontan, iar doctorul i-a spus ca „poate fi orice. Chiar si cancer. Analizele vin
in doua saptamini.” (p. 64) Din aceasta clipa, Floarea-Soarelui simte cum un
crin salbatic ii creste in pintec si decide, fara sa il anunte pe Zmeul
Albastru, sa se rupa de toti si de toate. Dupa o anumita perioada de timp isi
reface analizele si constata ca e perfect sanatoasa. Incearca sa reia
legaturile cu Zmeul Albastru, insa experienta traumatizanta a cancerului
inchipuit a schimbat-o radical: „Nu am avut niciodata cancer. E ca si cum l-am
avut, trecind prin el in imaginatia mea. Inventia asta m-a curatat, m-a spalat
de tine. Ce traiam era ca o boala, era impotriva sufletului, era o cautare
nesfirsita a sinelui, nevoia de identificare, de echilibru, de armonie in gol.”
(p. 242)
In ciuda tuturor acestor elemente inovatoare si interesante,
romanul este unul fragmentar si agasant. Agasant nu doar din pricina deciziei
pe care o ia Floarea-Soarelui, ci si din cauza unor pareri ale protagonistilor,
si a modului in care sint exprimate acestea. Spre exemplu, consider ca
discutiile despre sinucidere fac ca acest roman sa nu fie recomandat
cititorilor tineri, usor de impresionat: „Cine mai poate sa-si doreasca sa se
sinucida in ziua de astazi este un om viu pentru simplul fapt ca isi mai
doreste ceva. Sint altii care nici sa se sinucida nu mai au chef. Atit de acuta
este agonia, ca nu-i mai trezeste nici macar sinuciderea.” (p. 149) Sau „despre
sinucidere nu se vorbeste. Daca ai curaj sa te sinucizi, nu vorbesti despre
asta. Despre sinucidere vorbesc numai cei care nu au curajul sa se sinucida”
(p. 54) ori chiar invitatia directa pe care Floarea-Soarelui i-o face Zmeului
Albastru „putem sa ne taiem venele cu riscul de a ne cunoaste mai mult? A trece
cu tine prin Iad si a nu fugi de suferinta inseamna Iubire”. (p. 46)
*Carte oferita prin amabilitatea Librariei Carturesti Iasi.
Articol scris de Simona Lozovschi | Joi, 05/01/2012 - 11:46 http://www.altiasi.ro/carte/ce-ne-spunem-cind-nu-ne-vorbim
Comentarii
Trimiteți un comentariu